Friday, August 28, 2009

rindu ramadhan

Rutin biasa, survey blog-blog berguna+berpengisian. Tup, sampai di satu blog..tengok artikel dia:

“Jangan menulis ‘diri’ sendiri. Ingat pesan ni, orang yang bijaksana menulis tentang ilmu. Orang cerdik menulis tentang peristiwa. Orang pandai menulis tentang orang lain. Hanya orang bodoh menulis tentang dirinya sendiri”

Hmm..peringatan yang bagus.

menulis tentang diri sendiri penting juga kerana kita perlu belajar dari sejarah. Supaya yang salah tidak berulang, yang benar terpelihara..TAPI tidaklah sampai seolah-olah hendak meng’expose’ diri pada orang lain..

Terima kasih buat sahabat itu’




**salam ramadhan buat semua sahabat tersayang. Mohon ampun akan segala khilaf yang disengajakan/tidak, kecil/besar, nampak/tidak..mengguris hati/tidak, salam kemaafan, kerna mungkin ini ramadhan daya yang terakhir**

Bagi sahabat2 yang berpeluang balik rumah, balik lah..biar 2 hari kita pulang, nampak sekejap, tapi kemeriahan berpuasa dengan family terasa berpanjangan. Mana tahu ini ramadhan terakhir kita?

Jom..!! kita buat banyaak2 ibadah bulan ramadhan ni~ takmo benci2, takmo berprasangka, takmo kecik2 hati..apa rahsia? “SENYUM”






"ya ALLAH, jadikanlah kami selalu mampu beramal yang menambah keredhaan dan ketaatan kepada-Mu. Wahai Dzat Yang Paling Mengasihani, wafatkanlah kami dalam keadaan Engkau redha pada kami. Lindungilah kami dari dahsyatnya kegoncangan pada hari kiamat"

Friday, August 14, 2009

“Aisyah Humaira”

Namanya seindah wajah, putih kemerahan..

Mukanya bujur, bersih.

Dihiasi dengan mata yang cantik dan bulu mata yang panjang melentik..

Sikapnya yang malu-malu tetapi sopan pasti menambat hati orang yang melihatnya

Dialah Aisyah Humaira yang ditemui semalam.

Ehem..ehem..!

Aisyah ni baru berumur 9bulan ya, kebetulan ibunya bawa ke masjid, jadi dapatlah memeluk cium adik ni. Comel sangat..subhanALLAH. betapa cantiknya ciptaan Allah. Dan sempat juga interview ibunya. Kakak mengamalkan penjagaan yang sangat teliti sewaktu mengandungkan Aisyah. Kebetulan sempat melalui bulan ramadhan yang lalu, maka kakak tak lepaskan peluang untuk sentiasa melakukan qiamulail. Ayat-ayat suci al-Quran tidak lekang dari bibir. Kurma dijadikan pemanis mulut, sentiasa ada disisi setiap masa. Apabila stok kurma sudah habis, maka si pemimpin rumah tangga atau suaminya akan membeli yang baru. SubhanALLAH..begitu teliti dan bersungguh kakak dalam mengandung dan melahirkan seorang anak bernama Aisyah Humaira, dan Alhamdulillah hasilnya lahirlah Aisyah sekarang, yang sudah boleh duduk dan berdiri walaupun baru 9bulan umurnya




Bila difikirkan balik, kita sentiasa ingin yang terbaik dalam kehidupan. Mahu kerja yang bagus, mahu pendapatan lumayan, mahu anak yang baik, soleh wa solehah. Semua yang baik-baik. Persoalannya, bagaimana @ gmana cara untuk mendapatkan yang terbaik itu? Maka semua pun sudah tahu jawapannya: iaitu kembali pada Allah..mohon padaNya..macamna nak kembali pada Allah? Nak beribadah sepanjang masa..duk masjid setiap waktu tanpa melakukan apa2? Maka jawapannya adalah tidak juga begitu deh..

Apa sahaja yang kita lakukan, jika kita ikhlas, mengharapkan redha Allah, maka mudah-mudahan Allah memberkati amalan kita itu dan membalasi dengan hasil yang baik. Cuba kita tengok, perhati..orang yang kaya-kaya, mewah harta, tinggi pendidikan, adakah mereka cukup gembira? Puas dengan apa yang ada? Mungkin ya..mungkin tidak. Bergantung pada pada jalan mana dia salurkan semua nikmat yang diperoleh.


Percayalah, dengan kembali pada Allah, kita akan sentiasa yakin dengan amalan yang dilakukan, hati jadi tenang, tenteram. Dan hasil dari apa yang kita lakukan dan kita laburkan, mudah-mudahan adalah yang terbaik untuk diri kita. Allah lagi Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Pokok pangkalnya kita berusaha, berusaha dan terus berusaha.. Jangan putus asa! =)

**muga apa yang ditulis ini menjadi perangsang kejayaan kepada semua orang dan perangsang pada diri sendiri jugak. Minggu depan present proposal final year project. Adeh..muga success daya!

Sunday, August 9, 2009

kerana amal ini

alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah

tiada bicara seindah rasa untuk ungkapkan rasa syukur padaNya
Terima kasih Allah..
beri peluang pada diri melakukan amal kecil ini
muga ia memberi kesan besar pada yang menerima
namun adakah amal ini diterima?
ya Allah..sunguh setiap yang tersembunyi itu di bawah pengetahuanMu
terima kasih Allah..
beri kekuatan pada diri dan sahabat2 melaksanakan amanah yang tidak ringan ini
muga kelak ia menjadi pemberat kepada neraca amal kami di akhirat nanti
terima kasih Allah..
beri iman pada diri untuk terus di jalan ini
muga hati terus thabat dan istiqamah mencari redha Ilahi



muga semangat pada hari ini akan terus membara, menyala sehingga ke hujung nafas MySpace