Monday, May 25, 2009

HA? Ofis banjir?

23 Mei 2009, 933pm.
Bismillahirrahmaanirrahiim…

“anti..Puan F******* telefon tadi. Dia kata ofis banjir. Jum kita pi tengok”.

“HA..?? Ofis banjir?”

Segera daya respon penyataan seorang sahabat tadi . Pukul 1223pm. Aduh..baru rancang untuk masak tengah hari, sudah dikejutkan dengan berita ini. Tiba-tiba rasa takut dan risau menyelubungi diri. Tapi kenapa ofis (office actually) banjir, panggil daya dan sahabat ni pula?

Dalam perjalanan ke ofis, jiwa jadi kacau. Takut sungguh kalau2 dimarahi pengarah pusat. “Cukuplah Allah bagiku. Tiada Tuhan melainkan Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakal, dan Dia memiliki ‘Arasy yang Agung”. Hati ini tidak putus2 memohon pada Allah. Moga dipermudahkan segala urusan. Tapi di sudut hati terdetik; ”habislah aku..baru 3 minggu LI dah buat hal..”

Sampai sahaja kami di ofis, terlihat beberapa pekerja lelaki sedang menyapu lantai ofis yang basah. Seluruh kawasan ofis diliputi air lebih kurang tinggi 5cm (anggaran lepas lihat kesan pada dinding). Hanya kami berdua dari kalangan hawa yang sampai untuk membantu. Banjir ni disebabkan oleh air tumpah dari lab yang daya dan sahabat ni selalu buat kerja. Air tu melimpah dari mesin air suling, sebab ada salur yang tercabut dari tempatnya. Maka air yang dah disterilized yang sepatutnya mengalir dalam tongnya, sebaliknya melimpah ke atas lantai. Mungkin air tu dah dua malam ‘menginap’ dalam ofis ni. Sebabnya kami tak pergi lab pada sabtu dan ahad. Jadi, air melimpah tanpa pengetahuan kami.



Segera daya dan sahabat ni mengambil mop dan penyapu untuk membantu mengeringkan air. Habis kertas2 yang diletakkan di atas lantai bawah meja pekerja2 di ofis ini basah dek air yang melimpah. “Aduh..habislah. Takutnya nak menunggu hari esok. Pasti kena marah oleh pekerja2 disini sebab kertas2 dokumen mereka basah.”

Alhamdulillah..untung supervisor dan penolong lab yang memantau kami tidak menyalahkan kami. Tapi kami sendiri yang ‘terasa’ dari peristiwa ini. Pengarah di pusat ini pun datang sama. Beberapa soalan diajukan. Dia menasihati daya supaya sentiasa check keadaan lab walaupun pada waktu cuti. Maklumlah, sabtu dan ahad kami cuti. Jadi..tak pi pun lab. Satu, sebab ofis berkunci. Dua, sebab takda kerja, jadi baik duduk di rumah.





Setelah dua jam bertungkus lumus, alhamdulillah..air yang melimpah dapat dibersihkan. Penat jugak. Sebelum ni selalu terfikir bila nak exercise. Nah, petang ni memang betul2 exercise. Lenguh ada, sesal ada, besh pun ada. Pukul 245pm kami pulang ke rumah. Dapat lah makan tengahari ‘free’ dari pengarah pusat sebab bersihkan ofis tadi.

Alhamdullillah..daya dan seorang sahabat ni dapat banyaak pengajaran. Jadi, buat daya dan sahabat2 yang ada membaca atau terbaca post ini: sentiasa teliti dan fokus dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Make sure kerja kita betul2 siap sebelum kita berangkat pulang. Jika kita melakukan sesuatu kesalahan, mengakulah. Tidak perlu mencari alasan untuk mempertahankan diri. Tak guna menegakkan benang yang basah. Terimalah segala nasihat dengan hati terbuka. (kejadian air melimpah ni adalah kesilapan yang bukan salah sesiapa. Hanya kesilapan teknikal.

p/s: “Menceritakan keaiban sendiri adalah satu kebodohan”

Sunday, May 24, 2009

LaskAr peLaNgi

Ahad, 24 Mei ’09. 1240am

Bismillahirrahmaanirrahiiim…

Alhamdulillah, malam ini daya berpeluang menonton satu video bertajuk ‘Laskar Pelangi’. Pernah tengok? Sudah? Belum? Tak pasti? Jadi, untuk sesiapa yang belum, cite ni MESTI tengok. Mari kita share ada apa dengan crita ni dari kaca mata hati daya. Hee,,





Cerita ini mengisahkan tentang kesungguhan 10 orang pelajar miskin di Belitong, Indonesia dalam menimba ilmu. Mereka belajar sekolah rendah di SD Muhammadiyah (sekolah usang yang hampir roboh dan mengamalkan pengajaran dengan HATI, bukan nilai, nombor atau kokurikulum semata-mata). Ketabahan guru sekolah mereka seharusnya dicontohi. Siapa 10 orang tu? Mereka ialah Ikal, Lintang, Mahar, Kucai, Sahara, Harun, Aklong, Syahdan, Berek dan Trapani. Di sini, daya suka sekali dengan watak Lintang, iaitu seorang anak nelayan miskin yang mempunyai 3 orang adik perempuan. Lintang akan menjaga adik-adiknya sehinggalah ayahnya pulang dari menangkap ikan. Kemudian, barulah dia akan ke sekolah dengan berbasikal dan terpaksa melalui kolam yang ada seekor buaya. Terharu dengan kegigihan Lintang dalam menuntut ilmu..

Sikap dan peribadi Lintang sangat..sangat menyentuh hati. Kenapa? Kerana dia seorang anak yang baik dan kuat semangat. Dia sanggup mengharungi perjalanan yang jauh untuk ke sekolah. Kita dulu pergi sekolah naik apa? Alhamdulillah..ya Allah, aku bersyukur atas segala nikmatmu. Yang membuatku cukup untuk ke sekolah. Yang membuatku mampu menyambung pelajaran sehingga peringkat ini. Dan yang membuatku sedar akan siapa dan kenapa aku berada di duniaMu ini..

Selain peribadi yang baik, Lintang juga anak yang cerdas. Buktinya ialah dalam satu babak apabila Lintang, Ikal dan Mahar yang mewakili sekolah mereka berjaya merangkul johan dalam satu pertandingan. Biarpun dalam keadaan sekolah yang sangat dhaif tetapi mempunyai pelajar yang pintar. Siapa kata orang susah tak pandai? Siapa kata budak miskin pengotor? Cukup bersihkah kita? Bersihkah kita dari dosa dan maksiat yang kita lakukan? Astagfirullahal’Azim..ampuni diri ini ya Allah. Aku hamba yang lemah..

Filem @ crita ini benar-benar menyentap hati daya. Sayunya apabila Lintang tidak sempat menunjukkan sijil kemenangannya kepada bapa tercinta kerana bapanya telah meninggal dunia pada hari kemenangannya. Akhirnya, Lintang tidak dapat meneruskan persekolahannya kerana terpaksa menjaga adik-adiknya. Kasihan dan sedih sangat..waktu perpisahan antara Lintang dan kawan-kawannya. Ah, peritnya untuk berpisah..namun itulah hakikat.



Sebab itulah kita tidak boleh menjadi miskin. Eh, kenapa pula? Kerana kefakiran boleh membawa kepada kufur. Sebaiknya kita berusaha meningkatkan taraf hidup dan selebihnya bertawakkallah pada Allah. Sesungguhnya, Dia lagi Mengetahui akan takdir hamba-hambaNya. Ada hikmah akan setiap yang menimpa diri kita. Hari berlalu dan tahun berganti, Lintang sudah mempunyai anak dan anaknya turut mengikut jejak bapanya yang gigih dalam menuntut ilmu manakala Ikal pula mendapat biasiswa untuk menyambung pelajarannya ke Paris.

Pelbagai emosi dapat dirasa dalam cerita ini. Suka, duka..sayu, bahagia, cinta..semua ada. Ada beberapa kata perangsang dalam crita ni yang daya nak kongsi bersama:

“Kepemimpinan seseorang akan dipertanggungjawabkan kelak di akhirat”

“Teguhkan pendirian, kita perlu ada ketekunan, keinginan yang kuat untuk mencapai cita-cita, keberanian dan PANTANG MENYERAH menghadapi tentangan macam apa pun”

“Kalau nak pintar, kalau nak berhasil, USAHA”


“Rupa yang elok dimanja jangan dimanja..Pujalah ia oh saja, sekadar saja. Mengapa kau bermenung oh adik berhati bingung..janganlah engkau percaya dengan asmara”-
ni lirik lagu Seroja, dinyanyikan oleh Mahar, anak cilik yang penuh seni +kelakar + sengal ckit.

Apabila mendengar lagu (yang baik-baik jak), hayati liriknya. Bila menonton cerita, fahami dialognya. Pasti terselit pelbagai pengajaran atau persoalan yang perlu kita fikirkan dan renungkan. Mudah-mudahan, apa sahaja yang kita buat, jika kita tekun dan fokus, banyak manfaat kita akan peroleh. Konklusinya, tontonlah crita ini. Mesti tengok bah..tau!


“Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya”

Thursday, May 21, 2009

Hijrah dan pengorbanan

Bismillahirrahmaanirrahiim…


21 Mei ’09, 1058 am, makmal Molekular Biologi

Hari ini kerja seperti biasa. Bezanya, lab hari ini di’bingitkan’ dengan lagu-lagu retro 70-an. Lagu-lagu cintan cintun pasangan muda. Terpaksalah ‘mendengar’ sekali. Tiba-tiba terimbau kenangan waktu persekolahan. Dulu dan kini..sangat berbeza. Waktu tu, berkawan dengan berlainan jantina (lelaki dan perempuan) macam biasa je. Nak tegur; ”wey, ko dah buat kerja. Ajarkan aku soalan semalam. Tak dapat jawab lah”. Takpun;” Ko suka kucing eh? Ko bela kucing tak? Kucing ko name ape?”. Ada saja ruang untuk berbual. Bergurau, gembira bersama..Ada pulak bersaing dalam study;”Ish, tak leh jadi ni, markah sejarah dia lagi tinggi dari aku. Next test aku kena lebih dari dia”. Indah sungguh waktu persekolahan..

Habis sahaja SPM, masing-masing membawa haluan. Ingin mengejar cita-cita. Ada kawan yang masih dihubungi, ada yang sudah lost contact. Dan kini, apabila telah mendapat tarbiyah (Alhamdulillah..), belajar satu perkara yang penting iaitu ‘ikhtilat’. Perluya kita menjaga batasan perhubungan dengan berlainan jantina. Apabila berkomunikasi, tundukkan pandangan, tegaskan suara dan cakap yang ‘perlu’ sahaja. Environment sebegini terasa asing, kerana sejak bangku sekolah sudah biasa ber’aku kau’ dengan kawan-kawan yang lain. Terasa hipokrit pun ada. Bila berhadapan dan berkomunikasi dengan ikhwah, segala teori menjga ikhtilat dipraktikkkan. Bila mesej sesama kawan sekolah, lain pula. “kau dah berubah”. Ayat itu bagai petir menyambar telinga. “Walaupun berubah, kita boleh lagi berkawan. Cuma, lepas ni kenalah bersopan sikit. Islam menggariskan panduan dalam kita menjalin ukhuwah”.

Tuhan..tetapkn hati ini untuk sentiasa menjaga ikthtilat. Untuk sentisa menjaga hati. Untuk sentiasa menjaga diri dari maksiat, kecil mahupun besar. Telah terbentang yang mana betul, yang mana salah. Jadi, pilihan di tangan kita. Muda-mudahan yang betul akan diikuti. Hijrah itu perlu apabila kita sudah mengetahui kebenarannya. Dan pengorbanan akan menjadi rakan karib dalam penghijrahan.. Ada yang boleh dikekalkan. Dan ada yang perlu diubah. Dulu dan kini sememangnya berbeza. Tapi, ukhuwah antara kita adalah selamanya..

BaTu ATas RuMAH

Bismillahirahmaanirrahim…

17 Mei 2009, 10.47pm

“Tok! tok! Ketong!”

Sedang daya dan housemate menonton tv jam 8 lebih tadi, tiba-tibater dengar bunyi bising di zink rumah kami. Ingatkan nak hujan, tapi salah seorang dari housemate daya kata; “tak da keja lainlah tu”. Hmm.. apakah?



Rupanya ada seorang ‘pak cik’ sebelah rumah baling batu atas zink rumah kami. Dalam lima minit aktiviti membaling batu dibuat, stoplah pak cik tu setelah salah seorang housemate kami menegurnya. Ada ke..housemate daya cakap sebab ‘pak cik’ tu nak meng’usha’ salah seorang housemate kami. Astaghfirullah..dah lah buat bising kat rumah orang, dah berkahwin pulak tu, ada niat lagi nak ‘menggatal’. Pak cik yang daya maksudkan ni baru 20an nak masuk 30 tahun.. Saja panggil pakcik. Bagi sedar diri dah berumur..



Bukan batu atau rumah yang nak dijadikan cerita. Tapi sikap lelaki zaman sekarang. O0pss..!Bukan semua. Tapi segelintir..yang ‘gatal’ mengacau orang lain. sifat suka dan disuka adalah fitrah. Tapi kenalah pada cara dan suasana nya. kami datang untuk berpraktikal, timba ilmu, jadi..tunjuklah teladan yang baik pada kami. Supaya menimbulkan rasa hormat pada ‘pak cik’. Bukan menggangggu ketenteraman orang lain...macam mana nak aplikasi ‘yang tua dihormati, yang muda disayangi?’. Jagalah keluarga di rumah tu baik2..

Macam marah je daya..?(eRk..sebenarnya marah dan sedih jugak). Waktu-waktu ni lah kena aplikasi ‘menjaga ikhtilat’. Bagi yang dah ditarbiyah, insyaAllah boleh jaga.. Tapi bagi ‘orang-orang’ yang tak (belum)berapa kenal tarbiyah..nampak lah perbezaannya. Berbual mesra disangkakan perlu untuk menghormati si tua walhal topik perbualan tak bermanfaat pada yang muda mahupun yang tua..nanti jadilah ia meleret-leret sehingga ajak keluar makan, hantar pegi beli barang dan siap panggil ‘abang angkat, ‘adik angkat’ yang berlainan jantina. Adakah?..

tak boleh lah macam tu. Hukum tetap hukum.. tidak perlu ber’abang2 angkat’ ni.. kakak-kakak dan kawan-kawan perempuan yang lain kan ada.. mintalah tolong dari mereka, pasti akan dibantu.

Bagi kita mungkin xpa, ’alah , berbual je..bukannya ada pape pun’. Iye..mungkin betul tapi perlukah sampai mesra sangat? Tak cukupkah kalau beri salam dan bertanyakan yang perlu sahaja? (pertanyaan dengan nada tenang..). Renung-renungkan..

Sunday, May 17, 2009

uNtuKmu TemAN

Bismillahirrahmaanirrahiim..

Sahabat,
Dalam kabur
Ku tercari-cari cahaya
Akhirnya ku temui sinar ceria di raut wajahmu

Andainya alam ini mampu berkata-kata
Pastilah pujian buat dirimu
Di waktu itu akulah yang bertuah
Punya sahabat sepertimu



Sahabat,
Kau bimbinglah menuju cahaya Ilahi
Sahabat,
Aku lemah mengharungi ranjau dunia
Sahabat,
Aku ingin sepertimu dalam ketenangan
Menghadapi hidup ini

Sahabat
ku bersyukur
Kerna mengenali dirimu
Ku harap kitakan terus bersama
Hadapi segala suka duka
Moga kejayaan milik kita…,,
Agar hidup menuju mulia



p/s: rasanya semua tahu lirik dan lagu nasyid ni. Lagu istimewa ni (cari dan dengar sendiri ye) ditujukan pada semua, sesiapa yang berkawan, sekawan, terkawan dengan daya..erk tapi bukan mengawan. Besh sangat lagu ni. Tapi sebenarnya daya nak tujukan pada seorang sahabat, yang mana daya nampak dia kuat hadapi ujian2 yang Allah bagi..tenang dan selalu senyum..sedangkan kita (tuju kat daya dulu), bila di uji ckit, mengeluh..bersedih mengapa ujian ini terpaksa dihadapi. Terima kasih sahabat, kau inspirasiku untuk terus kuat. kita akan sentiasa bersama..walaupun daya tahu perpisahan pasti akan berlaku nanti…

lagI cAtItaN lI yAyA

Khamis, 07 Mei 2009
10.38pm

Bismillahrrahmaanirrahiim…

Alhamdulillah, masuk hari ke-4 di tempat LI ni. Pada 2 hari pertama, daya di lab Quality Water. Tapi sejak semalam hingalah habis LI nanti, daya akan terus stay di Lab Molecular Biology. Buat apa? Buat PCR (Polymerase Chain Reaction). PCR ni adalah satu eksperimen untuk amplify DNA (perbanyakkan @ replicate DNA). Dalam lab ni, apabila satu2 sample diterima (setakat ni dapat sample udang putih dan lug worm), kami akan amplify DNA sample 2 dan detect any DNA virus yang mungkin ada pada sample. Antara test yang dilakukan ialah WRSSV (White Spot Syndrome Virus), IHHNV (Infectious Hypodermal & Hematooietic Necrosis Virus)dan TSV(Taura Syndrome Virus).
Setiap satu sample mengambil masa dalam 2hari untuk dapat result. Untuk semalam dan harini, kami dapat 3 sample sekaligus. Terpaksa bertungkus lumus siapkan semampu boleh. Pagi tadi, bile check result untuk semalam punya, rupanya result kami tak jadi. Jadi, terpaksa buat semula electrophoresis untuk detect DNA virus if ada. Xpala, belajar dari kesilapan. Huhu..







Sepanjang minggu ni jugak, daya saling contact kawan2 yang sme2 berLI, bertanyakan apa kerja yang diorang buat. Wah..masing2 besh..ada yang buat tissue culture, ada yang check kualiti susu. InsyaAllah, pasni akan terus contact, nak cedok ckit ilmu dari dorang even tak banyak.. di tempat LI daya ni, ada beberapa department. Ada lab molecular biologi, quality control, athemia, kesihatan ikan dan bioteknologi. Dalam lab yang daya buat skang,equipment dia sama macam di lab kat UTM. Tapi buat PCR disini secara manual, kejap kena isi reagent ni, kejap kena incubate, penat dan leceh ckit. Nak buat macam mana, buat jak laa..hee,, Ada mesin automatic, tapi tak blaja g camna guna.

Disebabkan rumah sewa daya 2km dari pekan , jadi susah ckit nak kuar beli barang. Surau luar pun tak jumpa g setakat ni kat mana. Jadi dengar azan melakui tv semata2. Alhamdulillah rumah sewa ni fully-furnished, sume ada; mesin basuh, tv, meja makan, katil, dapur, bla..bla..semakin malas la nampaknya. Baju masuk mesin jak. Apa nak buat, masuk kerja sebelum pukul 8, abes selepas pukul 5. Waktu malam yang ada 2 la untuk berehat, cuti pun tak tentu hujung minggu @ x. Kalau ada sample, kena buat pcr. Tyme xda, baru dapat rest kejap. Tapi waktu yang ada t kena lari p mana2 lab, untuk kutip ilmu…

p/s: Rindu pada *******. Di sini, kena pandai jaga diri. Alhamdulillah ada seorang kawan juga yang sama2 mendapat tarbiyah walaupun berbeza wadah. Yang penting, daya tak keseorangan. Ikhtilat kena jaga juga. Doakan daya tak leka dan lalai..bukan mudah tapi kena hadapi semua ujian dengan kuat. Chiayuk daya!



<<<<<<>>>>>>>>

CatItAN Li YayA

Bismillahirrahmanirrahim….

4 Mei 2009, 850pm

Alhamdulillah3x…harini, 4 Mei ’09 daya start menjalani latihan industri. LI sampai 10 Julai t. Semua kawan2 se-batch telah bertebaran di semenanjung Malaysia tuk menjalani LI.. seb baik dapat dekat. Tapi still jauh ckit dari rumah..Pagi tadi bertolak dari UTM jam 10 pagi. Biarpun hujan..alhamdulillah selamat jugak sampai ke tempat LI ni setelah berkali2 abah patah balik jalan..menuju jalan yang benar. hehe

Di sini, kami ber-6 (kawan 1 kos) dari UTM..daya sampai jam 11 lebih. Terus punch kad..ish3x.. masuk kerja dah tengahari. 1st day dah datang lambat. Hehe, xpa, besanya 1st day tak buat apa2. Tapi rupanya tidak..pukul 230pm kami terus masuk lab Quality Water, buat ujian alkalinity dan BOD (uji kandungan oxygen dalam air kolam). Dari yang daya dah tahu, kolam2 udang dan ikan disini sentiasa dijaga kualiti airnya. 4 perkara penting kena titikberatkn ialah salinity (kemasinan), pH, temperature dan BOD nya. Ikan pun kena jaga elok2..apatah lagi ikan2 dan udang2 disini baanyaak kuantitinya..hmm. macam besh.





Kawan-kawan lain ada dapat di SIRIM, MARDI, PREMIER MILK, SIME DARBY…gud luck lah untuk kalian semua. Semoga kita dapat ilmu yang sebanyak2 nya sepanjang LI ni..sem depan dah start PSM. Daya dapat tajuk tentang effect of herbicide on balsamina sp. (pokok keembung). Terfikir, LI ni dapat kat institute perikanan, ikan vs plant..hmm, I wonder camna nak kaitkan eh? Tapi aritu tanya PA (Penasihat Akademik) merangkap supervisor tuk PSM nanti, Dr. kata pergi je LI untuk raih pengalaman..mudah2an Allah mempermudahkan urusan di sini dan seterusya. Amiin…chiayuk daya! Alhamdulillah, sempat jugak ambil notes dari senior sebelum mereka tinggalkan bumi UTM. Boleh belek2 tyme LI ni..(yeke, boleh percaya ke daya?=p)





Berbalik pada aktiviti harini, daya dapat duk rumah sewa bersama2 8orang yang lain. Waa..ramai tuh satu rumah. Lepas punch out tadi, sampai je rumah sewa daya ngan sorang kawan ni pakat kemas rumah. Hee, kalau bersih n kemas, kan chomey ckit..housemate kami terdiri dari student Skill Tech dan UPM, ambil aquaculture dan veterinar. Kebetulan 1 bilik dengan senior UPM yang veterinar ni, banyak la daya tanya. Hebat gak dorang. Banyak kali praktikal tapi sekejap2. Kali ni 2 minggu dorang di sini, kaji ikan, sebelum ni p praktikal berkaitan kucing, lembu, kambing dan anjing..dan kena juga praktikal di tempat ba alif ba ya..hmm, sabun sama’ dah macam sabun tangan besa bagi dorang

p/s: InsyaAllAh pasni daya update perjalanan LI disini, bukan semata2 nak cite apa daya buat, tapi nak berkongsi apa yang daya dapat. Sharing is caring, rite?


<<<<<<>>>>>>>>